Työhyvinvointi on pääasia – 10+1 vinkkiä aivojen ergonomiaan


Työpaikoilla kiinnitetään paljon huomiota työntekijöiden fyysiseen ergonomiaan. Voivatko myös aivosi töissä hyvin? Tarkista listasta, miten voit pitää kognitiivisesta ergonomiastasi huolta.

Kognitiivinen ergonomia tarkoittaa työn sekä työvälineiden, työympäristöjen ja työtapojen yhteensovittamista ihmisen tiedonkäsittelykykyjen ja -rajoitusten kanssa. Kognitiivinen toimintakyky eli ihmisen tiedonkäsittelykyky reagoi herkästi sisäisiin ja ulkoisiin tekijöihin. Muisti, tarkkaavaisuus ja oppimiskyky voivat häiriintyä, jos työ kuormittaa aivoja liikaa.

Kognitiivisesta ergonomiasta huolehtiminen edistää työskentelyn sujuvuutta, vähentää virheitä sekä luo innostusta ja motivaatiota. Kun työssä käytettävät laitteet ja toimintatavat ovat sopusoinnussa ihmisen tiedonkäsittelykyvyn kanssa, loppuun palamisen riski on paljon pienempi.

Aivojen hyvinvointia lisäävät muun muassa omien rajojen tiedostaminen, tietotulvan vähentäminen, sujuvat ja toimivat työtavat ja -välineet sekä työrauha. Myös aivojen palautumiselle on annettava aikaa. Siinä auttavat tauot, riittävä lepo ja liikunta.

Kun kognitiivisesta ergonomiasta huolehditaan hyvin, tuloksista hyötyvät kaikki. Työnantaja hyötyy siitä, että työ on tehokkaampaa ja tuloksekkaampaa. Työntekijälle työ on miellyttävämpää ja vähemmän kuormittavaa.

Tulosta 10+1 vinkkiä työhuoneesi seinälle täältä: Lataa